top of page
  • erezartil

במבולה במדבר – שילוב דורות ביצירה ובניה

עודכן: 3 באוג׳ 2022



פרוייקט הבמבולה החל בקיץ 2012, בעקבות החלום של יורם בר-סלע (למען הגילוי הנאות - החותן של ארז). אביו, דוד בר-סלע, בילה את שנות הפנסיה שלו בתכנון ובניית גופים גיאומטריים והפצתם בבתי החברים. "כשאנחנו מבקרים היום בבתים של בני המשפחה וחברים קרובים, אנחנו רואים את הגופים שאבא שלנו נתן כמתנות. זה כאילו הוא מחייך אלינו מבתים רבים" אומר יורם בר-סלע ומוסיף: "הגופים הגיאומטריים הפכו להיות סמל של המשפחה. הם מקשטים את הבתים של כולנו, מודפסים על החולצות שלנו ומעסיקים את החשיבה והיצירה של בני המשפחה. ביום ההולדת ה-90 של אבא, 14 שנים לאחר מותו, קיימנו סדנת בניית "במבולות" (ככה הוא קרא להן), כשכל בני המשפחה נותנים יד ומשתתפים בבניה".





במשך כ-20 שנים, חלם יורם לבנות "במבולה" ענקית. למרות היותו מעצב תעשייתי, הוא לא ידע איך לבנות את החלום. "כששמעתי את סיפור הבמבולה, התרגשתי בהקשר בין העשייה של אבות ובנים. זה לא מובן מאליו שפרוייקט כזה עובר בין הדורות ומחזיק עשרות שנים. החלטתי לסייע במימוש הרעיון. גייסתי לעזרה את גיורא ברמן, אמן תפאורות ותיק שיצר רבות מהתפאורות של תכניות הטלוויזיה, הצגות התיאטרון ועוד. בגיל 80, גיורא עדיין בונה את החלומות של אמנים ומעצבים ומעשיר את עולם היצירה המקומי. יחד עם גיורא, התגייס למשימה גם הראל ברמן, בנו. גם הוא נגר ואמן תפאורות בזכות עצמו. בעבר, עבדו הברמנים ביחד והפעם, שמחו לשלב כוחות ולבנות יחד את מתחם הבמבולה", אומר ארז.


אז כבר יש לנו את גיורא והראל בצד הבנייה, יורם בר-סלע בצד החלום וההנדסה. ומלמעלה, מביט דוד בר-סלע על היוצרים "הצעירים" שבונים את החלום שהוא התחיל.





כמה מילים על הבמבולה

מיתחם הבמבולה. מבוסס על גוף גיאומטרי מרתק שנקרא "עשרימון מכוכב", ובלועזית Stellated Icosahedron. במרכז המתחם עומד גוף ענק כזה שמקבל את פני הבאים ועליו כותבים משאלות, חלומות, הצעות יעול לאלוהים ועוד. מסביב לפסל הענק, מוצגת תערוכה של גופים כאלה (בקוטר 35 ס"מ בערך) שדפנותיהם מעוטרות בציורים של ילדים ממסגרות שונות. חלקם צוירו ע"י תלמידי בי"ס אקשטיין באור יהודה, חלקם ע"י קבוצות של ילדים ערבים ויהודים וחלקם ע"י אמנים צעירים בעלי לקויות למידה. הילדים קיבלו פריסות נייר של הגוף המדהים, ציירו עליהן והעבירו אותן לצוות מתנדבים שהרכיב עשרות "במבולות" ססגוניות.


המתחם הוצג באירוע מידברן 2021, הוצג בכנס לאומי בהשתתפות בכירים מהתעשייה הישראלית, משרדי ממשלה והקהילה המדעית. לכבוד הכנס שעסק במיחזור וקיימות, בנינו במבולות שאת דפנותיהן מעטרים צילומים מרהיבי עין של חמרי מיחזור תעשייתיים כגון: צמיגים, פחיות שימורים, חוטי חשמל, בקבוקים, לוחות קרטון ועוד.


בהמשך, הועברה הבמבולה הגדולה לחצר כפר הנוער אשל הנשיא ומוצגת שם לראווה, במיתחם היצירה למייקרים שיוקם שם.



30 צפיות0 תגובות
bottom of page